Jeśli z systemu zostanie usuniety certyfikat własny podmiotu a podmiot nie posiada jego kopii to konieczne jest zastosowanie procedury unieważniania klucza oraz ponowne przejście procedury przydzielenia nowego certyfikatu przez Izbę Celną. Można tego uniknąć, dzięki przygotowaniu w odpowiednim momencie kopii własnego certyfikatu i przechowywania go na nośniku danych (np. CD) z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
UWAGA! Eksport czyli utworzenie kopii certyfikatu będzie możliwy tylko w przypadku, gdy podczas instalacji klucza zaznaczyliśmy, że może być on eksportowany. Jeśli ta opcja nie została zaznaczona, to system nie zezwoli na eksport certyfikatu.
Przy okazji archiwizacji klucza prywatnego możemy zaznaczając jedną z opcji zarchiwizować wszystkie certyfikaty na ścieżce certyfikacji, a więc także certyfikat Izby Celnej w Krakowie tak aby potem móc jednorazowo otworzyć całą ścieżkę certyfikacji.
Wykonanie kopii zapasowej polega na wyeksportowaniu całości certyfikatu wraz z kluczem prywatnym do pliku. Ponieważ w pliku tym znajduje się klucz prywatny, warto taki eksport zabezpieczyć hasłem, które także należy zapamiętać. W przypadku utraty hasła odzyskanie klucza prywatnego będzie niemożliwe i będzie konieczne przeprowadzenie procedur odwołania certyfikatu i wystawienie wniosku o wydanie nowego. Podanie hasła można pominąć, jednak nie jest to zalecane.
Po kliknięciu Eksportuj należy kliknąć przycisk
Dalej i w kolejnym okienku zaznaczyć opcję Tak, eksportuj
klucz prywatny i znów kliknąć Dalej: